FIDESZ, partidul condus de Viktor Orbán, a câștigat alegerile din Ungaria la un scor care-i asigură 133 de locuri din cele 199 ale Parlamentului. Viktor Orbán este la al treilea mandat succesiv de premier. A mai fost prim-ministru între 1998-2002. Înainte de aceste alegeri, lumea „fină” a comentatorilor a strâmbat din nas: chiar dacă va fi o victorie, nu va fi una spectaculoasă, pentru că Viktor Orbán e „populist, iliberal, prorus, prieten cu Putin, antieuropean”. Pentru că discursul său se bazează pe o puternică politică antiimigrație. Pentru că nu îl place deloc pe George Soros. Pentru că a fragilizat democrația în țara vecină etc. Surpriză, însă!…

Viktor Orbán a câștigat fără drept de apel.

Spre stupefacția analiștilor care nici nu citesc presa maghiară și nici nu se opresc în Ungaria atunci când călătoresc spre vestul continentului, FIDESZ guvernează din nou. „Subțiri”, comentatorii au schimbat perspectiva, dar nu și „analizele”: Viktor Orbán va fi din nou premier, lucru care va pune în pericol democrația maghiară, relațiile cu Uniunea Europeană șamd. Citirea corectă a realității se dovedește un exercițiu extrem de dificil. Iar pentru „consumatorii” de idei din stratosferă, realitatea alegerilor din Ungaria este imposibil de digerat. 

Pașii unei campanii electorale românești sunt relativ simpli.

Mai întâi se face un „sondaj” (rar, o cercetare sociologică adecvată). Prin „sondaj”, sunt stabilite temele preferate ale alegătorilor – sănătate, educație, drumuri, corupție etc. În funcție de „clasamentul” temelor, politicienii români își construiesc oferta electorală. Dacă pe primul lor este, de exemplu, sănătatea, candidații vor construi spitale cu nemiluita. După care umblă din poartă în poartă  (cu sau fără Facebook) și „vând” mesajul pe care cred ei că vrea să îl audă electoratul. Cei mai vocali sunt selectați pentru prestații televizate, unde obiectivul lor este, cel mai adesea, câștigarea duelului cu adversarul politic (prezent sau nu în studio, depinde de felul în care s-a făcut „negocierea” cu postul de televiziune). Iar după ce ajung pe pozițiile dorite, cei mai mulți politicieni uită de alegători. Care promisiuni, ce doctrină, cui îi mai pasă?

Triumful FIDESZ sau despre cum se face cu adevărat o campanie electorală?

Sondajele sunt reale și complete. Nevoile și dorințele populației sunt validate de doctrină și de valorile și ideile politice din interiorul partidului. Temele sunt așezate pe fluturașii de campanie în funcție de alegători, dar și de valorile și obiectivele partidului. E un proces de comunicare lung, aspru uneori, dar cu două capete active. Politicianul nu e „mână moartă”, ci un comunicator cu o agendă politică clară. „Îți spun ceea ce vrei să auzi” nu e totuna cu „îți spun ceea ce cred eu că e important să auzi”. Iar când între cele două formule se stabilește echilibrul, campania electorală se limpezește în mod responsabil. Mai mult, când liderul politic e inteligent, curajos și mai are și  carismă, partidul poate face un scor bun. Așa cum au făcut FIDESZ și Viktor Orbán, un tip mai degrabă scund, bondoc, dar care atunci când ține un discurs se proptește bine pe picioarele desfăcute, explică și convinge. 

Cu Viktor Orbán premier, Ungaria a crescut.

Ungaria a crescut din toate punctele de vedere. FIDESZ și Viktor Orbán au livrat ceea ce au promis, iar populația a simțit creșterea pe propria piele. Sigur, Ungaria nu e Germania. Dar are câteva viteze în plus față de celelalte țări din regiune. Viktor Orbán este, în mod real, un lider regional. 

Este Ungaria lui Viktor Orbán o țară în pericol de a se descalifica din perspectiva democrației moderne? Este regimul maghiar antieuropean? Este Orbán prea aproape de Rusia sau de China? Sau Ungaria poartă o bătălie pentru a limita pierderea suveranității în favoarea Bruxelles-ului? Până să răspundă distinșii noștri analiști și politicieni la aceste întrebări,  realitatea citită corect arată că Viktor Orbán a câștigat detașat alegerile din Ungaria.  

Foto: dailynewshungary.com

Lasa un răspuns