Acumulatorul electric pare bun. Dar… Asistăm de la câțiva ani la o inflamare a discuțiilor pe tema schimbărilor climatice. Suntem în pragul disperării că prin 2030 vom ajunge într-un punct fără întoarcere în materie de climă sau, din contră, că ne paște o nouă glaciațiune. Oricum ar fi, viitorul ar pune pe butuci economia mondială. Care butuci vor fi, cu siguranță, tot din mase plastice. Și cu acumulatorul electric la butonieră.

Acumulatorul electric sau acumulatorul de prostie?

Toată lumea se bucură nevoie mare ori de câte ori aude de transportul electric individual. E ca o soluție-minune ce va salva planeta de focurile Gheenei. Totuși, minunea e minune doar dacă respective vehiculele electrice, indiferent de numărul roților (trotinete, biciclete, mașini) vor fi legate în permanență la o rețea de curent electric. Adică, fără acumulatorul electric sau cu acumulatorul folosit doar în situații critice. Dacă te bazezi însă preponderent pe acumulatorul electric, ai pus-o de mămăligă la modul cel mai high-tech, pentru că acesta va deveni marea problemă, în doar câțiva ani.

Așa cum ulciorul nu merge de multe ori la apă, nici acumulatorul electric nu se încarcă-descarcă la nesfârșit.

Dacă ne uităm în jurul nostru, cu un ochi cât de cât profesionist, vom constata că singurele baterii a căror durată de viață este cât de cât respectabilă sunt cele de ceas digital. Fie că e vorba de celebrele Casio, ceasuri de doi lei, dar ale căror baterii țin mai mult de 10 ani (vorbesc din propria experiență), fie că este acumulatorul electric de pe placa de bază a oricărui calculator. În rest – nimic! Dar absolut nimic. Nimic care să ne facă să zâmbim cât de cât a speranță. Interioară, măcar. Motivul e simplu: orice aparat mai mare consumă mult curent. Un raport defavorabil pentru cât curent poate înmagazina și furniza acumulatorul electric. Acumulatorul electric este un obiect fascinant, dar care trebuie reîncărcat pentru a-și face datoria. Și, după cum bine se știe, orice acumulator electric are un număr limitat de cicluri încărcare-descărcare.

O capcană care va duce la creșterea emisiilor de carbon.

Frenezia înlocuirii combustibilului clasic cu acumulatorii electrici, fără a ne schimba comportamentul, ca ființe bipede și creier la cap (presupus sociale), ne va scoate repede dintr-o situație parțial împuțită – aceea a gazelor cu efect de seră – pentru a ne arunca într-una chiar letală: emisii și mai mari de carbon. Ne va duce la decopertarea unor întinse suprafețe de teren productiv, bun de asigurat hrana, pentru a folosi în industrie prostiile acelea de pământuri rare necesare acumulatorilor electrici.  Peste care vom așeza moț o piramidă de, firește, acumulatori electrici, la care acum ne închinăm ca la sfântul soare. Dacă în urma unui motor termic rămâne acum un alt motor termic, plus un consum de energie pentru reciclarea materialelor și ceva minereu virgin, în urma unui motor de tip nou vor rămâne zeci de tone de acumulatori electrici neutilizabili. Inerți din punct de vedere chimic. Și zeci de hectare de teren neproductiv pentru a fi extras acele metale și pământuri rare necesare producerii acumulatorilor electrici.

Nicholas Georgescu-Roegen este singurul economist în care mai cred. Și cred în el pentru că pune legile fizicii mai presus de orice născocire omenească – așa-zisele legi ale economiei. El spune undeva că dacă omenirea nu va trece printr-o a doua revoluție Prometeică (prima a fost descoperirea focului), va dispărea cu siguranță. Sau se va duce, prin reprezentanți, pe alte planete, să le distrugă și pe acelea după o vreme.

În final, îmi aceeași întrebare pe care și-a pus-o și Marin Sorescu: „De ce ficatul?”

Foto: latimes.com

Marian Drăgoi

Autor Marian Drăgoi

Marian Drăgoi este inginer silvic, conferențiar la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. Predă economia mediului și economia forestieră. Doctor în analiză sistemică aplicată.

Mai multe articole publicate de către Marian Drăgoi

Lasa un răspuns